onsdag 17 december 2008

Summering -08 lite om vad som skall komma -09



Hej!


Om jag ska berätta om min säsong 2008 är det första som kommer på tanke några händelser som jag inte riktigt kommit underfund med om de va otur eller brist på rutin.. En sak vet jag dock och det är att jag har lärt mig mycket av allt detta.


Till att börja med så hade jag en otroligt lyckad försäsong med grymt uppbyggnad både fysiskt,mentalt och rent tekniskt på hojen. Otaliga timmar i den tunga sanden på vår "hemliga" bana runt krokarna gjorde så jag kände att jag lyckades bygga upp en styrka jag var väldigt nöjd med inför mästerskaps racen och även några veckors förberedelser i holland/frankrike gjorde att ytterligare ett par bitar föll på plats.


Veckan innan SM i eksjö åkte jag på en otäck förkylning med hög feber som höll i sig ända inpå tävlings dagen var ett ordentligt orosmoment då jag övervägde att stå över men gav det ett försök ändå!


-Kom ut topp tre i starten Hultman går i backen efter några varv och där ligger jag och trycker i ryggen på ledaren Eliasson men kommer aldrig om, efter ca 5 varv började jag tappa tempo och ramlar tillslut ner till en 4 plats när tre varv återstår.


Det sista jag kommer ihåg är att jag tänkte för mig själv att lappen va strax bakom mig innan jag kände hur jag flög genom luften utan bågen och hade ingen som helst aning om vad som va upp eller ner, jag drog i backen hårt men utan större skador skulle jag sparka igång min Suzuki med en sargad ljuddämpare men med en hoj som knappt gick framåt tog jag mig i mål på en 13de plats.


jag stod över andra heatet för att kroppen inte klarade det!

Torsdagen veckan efter SM i eksjö var det div1 i vissefjärda


Allt kändes bra kroppen va starkare och självförtroendet starkt snabbaste tiderna på träningen och en topp 5 start i första heatet. Då laddade jag på fullt för att komma om direkt på första varvet, tog mig förbi 2-3 st på första varvet sen när jag gjorde en attack på Lööf gled jag ut och träffade en höbal som gjorde att jag krashade och hamnade mitt i banan på första varvet. När jag ställt mig upp hade jag massa förare påväg rakt mot mig och en kille som inte hade koll på läge körde rakt på mig med full fart.

Jag slungades iväg och kravlade mig av banan med extrema smärtor i mitt vänstra knä, det handlade kanske om en minut men kändes som mycke mer då jag låg och skrek allt vad jag hade för smärtan va outhärdig. Det konstaterades efter magnetröntgen att mitt inre ledband och främre korsband vart av samt så visade det signal även på minisken.


Tre veckor efter skadan gav jag SM i tibro ett försök

Detta var ett stort misstag då knät absolut inte höll för detta. Men jag trailade runt på fotpinnarna och kvalade in samt tog en 14 plats i första heatet, andra bröt jag pga at jag ramlade och slog i knät.

Efter Tibro satt jag inte på hojen på två månader och efter detta var det inga större framgångar förutom några 12-15 platser, tot slutade jag på 19 plats i MX1.

Jag körde Ränneslätt och där vart det en 13de plats i elit klassen, jag tänkte inte på att jag fortfarande va junior i enduro men där hade vart en 3 plats isf.

20 Nov -08

Dags att ligga på operationsbordet för korsbands reconstruktion!

Allt flöt på bra och jag har gjort enorma framsteg med min rehab träning, bara 3 veckor efter operation kunde jag springa 5 km men det gör jag inte om utan väntar ca 2-3 mån då risken är för stor att förstöra korsbandet. Nu är det långa pass på crosstrainern och spinning cykeln samt fys och gym för resten av kroppen.

Come on 2009

Nu kör jag på med mycket fys och rehab januari ut innan jag drar mig ner till Australien för fortsatt träning och ev lite hoj åkning de sista veckorna innan jag åker hem då jag måste vänta med knät så länge som möjligt.


Jag kommer köra kvar i Team GMSSPORTS.se kommande säsong och hittils är det klart att vi fortsätter på SUZUKI med samarbets partners som RipnRoll glasögon, Kenux Canopies, Motominder timräknare, GMSsuspension som utveckas storartat med mycket nya kunskaper och idér via Christers besök hos ledande fjädrings experter i Australien, C.Cprodukts, Max MC, EVS helmets and protection, samt våra fantasktiska sponsorer utanför sporten.


Australien i febuari

Huvud målet med min resa till Australien denna gång är att försöka styra upp lite kontakter och försöka hitta en lösning på en full Nationals och ev Supercross säsong i Australien 2010.

Det är otroligt många bitar som måste komma på plats och den största utmaningen är såklart ekonomin, men jag jobbar på under min sjukskrivning och försöker ta vara på tiden med att hitta nya samarbets partners för att göra detta möjligt.

Så om du tycker att detta kan var något du vill hjälpa till med och är intresserad av att delta så hör av dig till mig på stefan@granquistmotorsport.com eller Tel: +46735-304887


Bild från vårat VIP tält vid SM i Eksjö -08


//Tack och vi ses Stefan Granquist MX1 GMS Racing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar